Τυφώνας εναντίον Αστραπής
Το σημερινό μου θέμα προέρχεται από τον χώρο των αμυντικών θεμάτων. Θα εξετάσω εάν το κατάλληλο σύγχρονο αεροσκάφος για την Πολεμική Αεροπορία είναι το ευρωπαϊκό Eurofighter Typhoon ή το κατά βάσιν αμερικανικό F-35 Lightning II.
Πρέπει βέβαια να κάνω εξαρχής κάποιες επισημάνσεις: Δεν είμαι ειδικός στα αμυντικά θέματα, προσπαθώ όμως να είμαι ένας ενημερωμένος ερασιτέχνης, όπως σε τόσα και τόσα θέματα του επιστητού. Καλοδεχούμενος λοιπόν όποιος μπορεί να με διορθώσῃ. Γνωρίζω εξάλλου ότι το σημερινό μου θέμα είναι κάπως δύσπεπτο σε πολλούς και ασφαλώς θα ξενίσῃ κάποιους αναγνώστες μου. Τους καλώ όμως να αναρωτηθούν ποιος είναι ο λόγος για τον οποίο το θεωρούν φυσιολογικό να έχουν και να έχω γνώμη ως ενεργοί πολίτες για εξαιρετικά δύσκολα και τεχνικά θέματα, όπως η μορφή του ασφαλιστικού συστήματος, το φαινόμενο του θερμοκηπίου ή ο τρόπος αντιμετώπισης της ανεργίας, όχι όμως και για ένα θέμα που μάς στοιχίζει δισεκατομμύρια ευρά ετησίως και, σε τελευταία ανάλυση, εξαρτάται από αυτό η ελευθερία και η ακεραιότητα του κράτους μας, δηλαδή για τις αμυντικές δαπάνες. Εγώ τοὐλάχιστον δεν αναγνωρίζω τέτοια στεγανά στην ιδιότητα του πολίτη.
Αρχίζω με κάποιες εκ των προτέρων παραδοχές. Πρώτον, η Ελλάδα έχει ανάγκη ντουφέκια και βόλια – και αεροπλάνα. Δεύτερον, τα αεροπλάνα τα έχει ανάγκη σχετικά σύντομα: η παραγγελία αυτή πρέπει να γίνῃ χτες, αλλιώς μέσα σε δύο το πολύ χρόνια. Τρίτον, τα αεροπλάνα θα είναι είτε Τυφώνες είτε Αστραπές – οι Γρύπες και τα Ραφάλια ας βρουν αλλού αγοραστές.
Δεν θέλω επίσης να κρίνω τα δύο αεροσκάφη επί τῃ βάσει μόνο τεχνικών παραμέτρων, και επειδή δεν τις έχω πρόχειρες και επειδή δεν έχουν γίνει πλήρως γνωστές και επειδή ούτως ή άλλως η απόφαση δεν θα ληφθῄ μόνο βάσει αυτών.
Σε γενικές γραμμές λοιπόν ισχύουν τα εξής: Ο Τυφώνας είναι ετοιμοπαράδοτος (για τα μέτρα της αμυντικής βιομηχανίας), με την έννοια ότι οι παραδόσεις μπορούν να ξεκινήσουν στο τέλος του 2009, η Αστραπή δεν πρόκειται να κυκλοφορήσῃ στα περίπτερα πριν το 2015 το νωρίτερο. Ο Τυφώνας έχει πουληθεί σε 750 περίπου κομμάτια σε Γερμανία, ΗΒ, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία και μάλλον Σ. Αραβία. Ο Τυφώνας είναι τέταρτης γενιάς, ενῴ η Αστραπή διαφημίζεται από την κατασκευάστρια Λόκχηδ-Μάρτιν για 5ης γενιάς (είναι εύλογο πάντως να έχῃ κάποια τεχνολογική υπεροχή ενόψει του ότι θα προηγήται τοὐλάχιστον μια δεκαετία). Ο Τυφώνας αποτελείται από μία ενιαία έκδοση, ενῴ στην Αστραπή θα υπάρχουν υποβαθμισμένες εξαγωγικές εκδόσεις, κατά την πάγια τακτική των Αμερικανών. Ο Τυφώνας διαθέτει κατά τι κατώτερα τεχνικά χαρακτηριστικά, την στιγμή που η Αστραπή εξαγοράζει την ίσως οριακή τεχνική της υπεροχή με υπολογιζόμενη τοὐλάχιστον τριπλάσια τιμή λιανικής. Τέλος, ο Τυφώνας είναι σχεδιασμένος ως αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων, ενῴ η Αστραπή είναι εξ ορισμού αεροπλάνο κρούσης, αποτελώντας το ιδανικό συμπλήρωμα του (μη εξαγώγιμου) F/Α-22 Ράπτορος, που έχει σχεδιαστεί ως αεροπλάνο αναχαίτισης και, κατά την ταπεινή μου γνώμη, αποτελεί τον πραγματικό gladius της μελλοντικής pax americana. Ένα πράγμα που θα έπρεπε να ληφθῄ ακόμη υπόψιν είναι ότι, εξαιτίας της τεχνολογικής εξέλιξης, τα νέα αεροσκάφη αντιστοιχούν σε τρία έως τέσσερα παλαιά. Κατά συνέπεια, δεν θα απαιτηθούν πάνω από δύο μοίρες για τις ελληνικές ανάγκες, σαράντα τεμάχια ας πούμε, οι οποίες καλό θα ήταν να είναι ενιαίου τύπου.
Καναδυό σχόλια ακόμα: πολλά έχουν ειπωθεί για την ικανότητα απόκρυψης της σχεδιαζόμενης Αστραπής. Ακόμη και αν είναι πολύ ανώτερη των σημερινών αεροσκαφών, ακόμη και αν παρασχεθῄ πλήρης στην Τουρκία, ακόμη και αν δεν αληθεύουν όσα λέγονται για τα ρωσσικά ραντάρ, έχει ένα πολύ σοβαρό μειονέκτημα. Πέραν του ότι είναι ευπαθής κατά την ενεργοποίηση των όπλων, τα οποία φέρονται αναγκαστικά εντός του αεροσκάφους, για τον ίδιο ακριβώς λόγο η οπλική ικανότητα είναι πολύ μικρότερη απ’ ό,τι θα δικαιολογούσε το μέγεθος του αεροσκάφους και το κόστος του.
Σε γενικές γραμμές αποκλίνω λοιπόν υπέρ του Τυφώνα, για τους εξής λόγους:
Α) είναι ό,τι καλύτερο διατίθεται στην αγορά αυτήν την στιγμή και για τα επόμενα δέκα χρόνια τοὐλάχιστον,
Β) διατίθεται πλήρες, χωρίς πολιτικούς περιορισμούς στα οπλικά του συστήματα ή στα ηλεκτρονικά του,
Γ) είναι σχετικά οικονομικό, τόσο ως προς την προβλεπόμενη διάρκεια υπηρεσίας, όσο ως προς την ανωτερότητα έναντι των άλλων αεροσκαφών 4ης γενιάς, όσο και ως προς τα αντισταθμιστικά οφέλη που (ακόμα) παρέχονται.
Δ) δεν βαρύνεται με τεχνολογικό κίνδυνο αφενός, δεδομένου ότι είναι ήδη αξιόμαχο, με πιστοποιημένα τα βασικά οπλικά του συστήματα, αφετέρου όμως δεν είναι πεπαλαιωμένη η σχεδίαση, αλλά διανύει την εφηβεία της και γιαυτό προσφέρεται για μελλοντικές αναβαθμίσεις και βελτιώσεις,
Ε) είναι ευρωπαϊκό πρόγραμμα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την προώθηση της κοινής ευρωπαϊκής αμυντικής ταυτότητας.
Και όλα αυτά στην προνομιακή τιμή των 40 Χ 50-60 = 2-2,4 δισ. δολαρίων...
3 Comments:
δεν ξέρω αν αποκλίνεις υπέρ του τυφώνα, σίγουρα αποκλίνεις πάντως... φιλιά
Και μετά το ευχάριστο μουσικό διάλειμμα, συνεχίζουμε με εξωτερικές ειδήσεις...
Φιλιά και από μένα!
Η έννοια του ‘ενημερωμένου ερασιτέχνη’ είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα Συνιστολόγε…
Σε ποια σχέση όμως τελεί με την έννοια του ‘ερασιτεχνικά ενημερωμένου’; Και σε ποια με την έννοια του ‘ερασιτεχνικά ενημερώνοντος’;
Στο άρθρο σου, συσχετίζεις πολίτη και ερασιτέχνη, στη βάση της κατηγορίας του ενημερωμένου. Έτσι, ο ενημερωμένος πολίτης και ο ενημερωμένος ερασιτέχνης είναι μάλλον για σένα λογικώς ανάλογες έννοιες. Ωστόσο, ο πολίτης δεν είναι ερασιτέχνης σε σχέση με τον (επαγγελματία;) πολιτικό: Είναι ο ίδιος ζώον πολιτικόν (κάποιες φορές και απλώς ζώον). Κατά τούτο, η λογική αναλογία του ενημερωμένου ερασιτέχνη με τον ενημερωμένο πολίτη δεν στέκει.
Υπάρχει τώρα μια άλλη κατηγορία που έχει ενδιαφέρον, αυτή του ‘πολιτικά ενημερωμένου’. Αν όσοι διαβάζουν εφημερίδες περί ασφαλιστικού, ανεργίας, θερμοκηπίου κ.λπ. θεωρηθούν πολιτικά ενημερωμένοι και αν αντιστρέψουμε τα μεγέθη με την έννοια που έπλασες στο άρθρο σου, ψάχνοντας για κάποια αναλογία, τότε θα προκύπτει η εξής: πολιτικά ενημερωμένος και ερασιτεχνικά ενημερωμένος.
Μήπως μας λέει κάτι αυτό;
Κατά τη γνώμη μου, μας λέει ότι ο πολιτικά ενημερωμένος (με τη συνήθη σημασία που χρησιμοποιούμε αυτή τη φράση στην καθημερινή γλώσσα) αναλογεί κάποτε με τον ερασιτεχνικά ενημερωμένο: Απόδειξη προς αυτό προσφέρουν οι ατέρμονες συζητήσεις καφενείων, όπου ο καθείς έχει άποψη για σοβαρά θέματα της πολιτικής ζωής…Χωρίς όμως να έχει πάντα και το αντίστοιχο υπόβαθρο γνώσης για να εκφέρει άποψη σε αυτά τα ζητήματα. Κοινώς: Ο πολιτικά ενημερωμένος, μολονότι ερασιτεχνικά ενημερωμένος, θεωρεί εαυτόν ικανό να γίνει τουλάχιστον πρωθυπουργός της χώρας.
Συμπέρασμα: αν παίξουμε λίγο με την έννοια που με τόση χάρη έπλασες, θα καταλήξουμε ίσως σε χαριτωμένα συμπεράσματα αυτοσυνειδησίας ως πολίτες. Τα συμπεράσματα αυτά δεν θα έχουν αυστηρή λογική ισχύ. Θα έχουν όμως ενδιαφέρουσα πρακτική αξία για την καθοδήγηση της συμπεριφοράς μας. Ο συνδυασμός δε, λογικής, διαισθήσεων και συνήθους σημασίας των εννοιών στην καθημερινή γλώσσα, θα αποκαλύψει ίσως μια βαθύτερη αλήθεια για τον τρόπο που συμπεριφερόμαστε σε ζητήματα γνώσης. Και θα επιβεβαιώσουν το συμπέρασμα της Βλάχου, γύρω από κάποια –συνήθη πάντως- «απόκλιση», που μας αφορά όλους και της οποίας το όνομα θα δώσω εδώ συνοπτικά: ναρκισσισμός…
υγ. Πάντως ο ‘απαστράπτων τυφώνας’ (ή μήπως η ‘τυφ(λ)ώνουσα αστραπή’;;) της φωτογραφίας σου με τρόμαξε…Ειρήνη υμίν! Η απαράμμιλη δε γλωσσική διατύπωση «η Ελλάδα έχει ανάγκη ντουφέκια και βόλια…» μου θύμισε ελληνική επανάσταση του ’21! Συμπληρώνω λοιπόν (με μια τεχνολογική προειδοποίηση!) : Τ’άλογο, τ’άλογο ομέρ θανάση, μην ο Τυφώνας σου θε να χαλάσει…
Post a Comment
<< Home